Erik de Vries: ‘Professionals die onze communicatie op het juiste spoor kunnen zetten’

Een advies voor hun kwartaalmagazine. Dat was de vraag van Erik de Vries, directeur van NOVE (Nederlandse Organisatie Voor de Energiebranche). Het bracht hem in contact met Elma Media dat zijn vraag beantwoordde met een uitgelijnde communicatiestrategie. ‘Een helder document en prima handvat om onze communicatie overall sterk te verbeteren’, aldus De Vries.

(more…)

Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Interview met Erik de Vries over hun communicatiestrategie

De komende maanden zal het plan intern worden beoordeeld, maar De Vries verwacht dat er voldoende draagvlak is om het te gaan uitvoeren. ,,Wij zijn als branchevereniging dagelijks bezig met de belangen van onze leden, de onafhankelijke, particuliere brandstofhandelaren. Dat communicatie daar een onderdeel van is, spreekt voor zich, maar het is niet onze eerste professionaliteit. Elma Media is hier full time mee bezig en we beseffen dat we hun expertise nodig hebben, temeer omdat ze veel ervaring hebben in de wereld van brancheorganisaties. Communicatie is een vak apart en speciaal rond verenigingen vergt dat bepaalde deskundigheid. Daar heeft Elma veel ervaring mee en dat merk je als je met ze aan tafel zit. Ze zijn niet alleen bladenmakers, hun activiteiten op communicatiegebied zijn veel breder. Ze kijken mee in de keuken van andere brancheverenigingen en beschikken zo over de ‘best practices’, online en offline. Wij hebben die benchmark niet, maar hebben daar wel behoefte aan.’’

Goede mix

NOVE onderhoudt intensief contact met haar leden en er is veel informatie voorhanden. Toch is het voor leden lastig om tussen al die informatiestromen door het verschil te zien tussen noodzakelijke en minder noodzakelijke berichten. De Vries: ,,Onze leden moeten veel makkelijker toegang krijgen tot informatie en een beter onderscheid kunnen maken in ‘need to know’, zoals de hoogte van de accijnzen per 1 januari, tegenover ‘nice to know’, bijvoorbeeld Volkswagen introduceert een nieuwe Golf op aardgas. Er zijn nu nog technische drempels die dat soms lastig maken. Dan is er ons magazine, dat staat propvol met informatie. Door veel aandacht te besteden aan beeld, achtergrondverhalen van mensen en te werken met pakkende koppen, kan dat een veel aantrekkelijker medium worden. Tot slot is het zaak dat we meer eenheid gaan creëren tussen de verschillende communicatiemiddelen die we gebruiken. Laat ik zeggen dat de adviezen die we tot nu toe hebben gehad al een fikse eyeopener zijn voor ons. Dat dwingt ons tevens om nog eens goed naar onze doelstellingen te kijken. Dus het is niet simpel even een magazine restylen, maar een stroomlijning van onze uitgangspunten waarbij we echt goed terugkeren naar de kern van onze communicatie en de reden van ons bestaan. Dat maakt dit traject tot een meerwaarde voor je organisatie. Kijk, onze verenging wordt gefinancierd door contributie, dat is een vrijwillige bijdrage. Dat betekent dat je constant je meerwaarde moet bewijzen en dat doe je door leden goede service, informatie en een netwerk te bieden. Met Elma hebben we professionals aan boord die onze communicatie op het juiste spoor kunnen zetten. En toen het conceptrapport klaar was, maar we nog wat zaken wilden aanscherpen, werd daar snel en flexibel op gereageerd. Niet star, heel soepel en zeer klantgericht. Ook prettig om te weten.’’

Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin