Terugblik Elma Inspiration Day

Op welke manier biedt u een antwoord op de veranderende behoeften van uw leden? Welke rol speelt communicatie hierin en hoe zorg je ervoor dat je gehoord wordt door de juiste groep? Deze thema’s stonden centraal tijdens de eerste Belgische Elma Inspiration Day op 26 oktober te Mechelen.

(more…)

Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Elma Inspiration Day België

Cruciaal in je organisatie is het communiceren via de juiste kanalen om een bepaalde doelgroep te bereiken. Wanneer we weten welke boodschap aan wie verkondigd moet worden, zetten we de juiste middelen in. Sinds enkele jaren zien wij vanuit Elma Multimedia een revival van het periodiek, maar dan een mooi magazine, leuk gestyled, met relevante content. Een blad dat leesbaar is en toch informatief. Ook zien we dat bijna elke organisatie zowel on-, als offline aanwezig is. Hiervoor worden naast de website en digitale nieuwsbrief ook social mediakanalen, zoals Facebook, Instagram en Twitter, ingezet.

Netwerkapp

Branche- en beroepsverenigingen hebben behoefte aan snelle, kwalitatieve communicatie en goede contacten en nieuwe netwerken. Een tool die hiervoor ontwikkeld werd, is de Netwerkapp. Margriet De Groot en collega Elma Bassa ontwikkelden Netwerkapp uit frustratie. Margriet en Elma namen vaak deel aan congressen en kwamen niet in contact met de juiste deelnemers, ondanks dat de kwaliteit wel in de zaal zat. De Netwerkapp stelt een organisatie in staat te communiceren naar zijn/haar leden, opleidingen en events aan te kondigen, inschrijvingen te genereren, subgroepen te creëren en daarnaast voor de leden de mogelijkheid om met elkaar in een besloten omgeving – waarvan u administrator blijft -kennis te delen en onbeperkt oproepen te doen. De app kan ook gebruikt worden op events, deelnemers kunnen op voorhand contact legen met andere deelnemers, tijdens het event kan u een poll doen of life voting als interactieve tool inzetten. Alle gegevens kunnen nadien geanalyseerd worden en zijn zo bruikbaar om bijvoorbeeld in te zetten bij ledenwerving.

Social media

Sommige verenigingen zetten social media frequent in en doen dit op een wervende, aantrekkelijke manier, maar door anderen wordt dit vaak als ballast ervaren, iets waar te veel tijd in verloren gaat en wat lastig is. Toch kun je hier makkelijk en snel mee aan de slag. Chris Demeyere is social media expert bij Punchline en helpt beroepsverenigingen en federaties met hun social media. Hij gaf 7 bruikbare tips waar je als vereniging direct mee aan de slag kunt. We onthouden dat afbeeldingen belangrijk zijn en dat je post de juiste boodschap moet overbrengen. Je posts zijn pas zinvol als je het effect ervan gaat meten, dit kan heel eenvoudig. Om dit in goede banen te leiden is het belangrijk een content-planning op te maken, dat helpt je om het overzicht te houden.

Trots!

Op de netwerkreceptie werd nog druk nagepraat en werden on- en offline contacten gelegd en nieuwe plannen gesmeed voor de volgende Inspiration Day. We mogen trots zijn op deze eerste Belgische editie van de Elma Inspiration Day en kijken zeer tevreden terug op deze geslaagde middag.

Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin