De KNOV is de leidende, professionele beroepsorganisatie van verloskundigen en ondersteunt de deskundigheid en positionering van verloskundigen en stimuleert haar leden tot innovatie en leiderschap. De leden worden daarbij zowel individueel als collectief ondersteund met als doel hun deskundigheid als specialist van het fysiologisch geboorteproces doorlopend te verbeteren voor het welzijn van moeder, kind en hun omgeving. Daarbij is een goede en professionele communicatie onontbeerlijk.
Hoe creëert de KNOV toegevoegde waarde voor haar leden en hoe draagt de communicatiestrategie daaraan bij?
Niels van Haarlem is hoofdredacteur van het Tijdschrift voor Verloskundigen, het verenigingsmagazine van de KNOV. Van Haarlem: ,,Alles is communicatie. De KNOV vindt het belangrijk om met leden in gesprek te zijn. Dat gebeurt door het organiseren van events, het in gesprek gaan met vertegenwoordigers, in gesprek met leden via social media als Facebook, het uitgeven van communicatiemiddelen als websites, nieuwsbrieven en tijdschrift en door de helpdesk, die vragen van leden beantwoordt. Om ons daarbij professioneel te ondersteunen werken we onder meer samen met Elma, waarmee we recent een contract hebben gesloten als mediapartner.’’
Hoeveel leden telt de KNOV en is het ledenaantal stabiel?
,,De KNOV telt zo’n 3.500 leden. Dit aantal is redelijk stabiel. Groei zit met name in de verloskundigen die in loondienst werken in onder meer het ziekenhuis. Inmiddels is ruim 55 procent van deze tweedelijns verloskundigen lid van de KNOV. Van de eerstelijns verloskundigen is 90 procent lid. We creëren toegevoegde waarde voor onze leden door producten en diensten aan te bieden die het verschil maken. Dat gebeurt op basis van een goede samenwerking tussen de leden en de medewerkers van de KNOV. Want de KNOV is er voor en door de leden.’’